Nei, vi vil ikke hilse - er det så vanskelig å forstå?

Det fascinerer meg hvordan noen folk må ha ting inn med teskje. Vi bor i byen, i blokk, og lufter hundene omtrent på gata når de skal på do. Da treffer vi ofte en del folk som går forbi. Det går stort sett greit, men så har du de hundeeierne da, som ikke evner å ta et hint eller forstå at vi ikke vil hilse.

Jeg har flere grunner for at jeg ikke vil at mine hunder skal hilse i bånd. Ingen av de innebærer at mine er aggressive eller noe sånt, for det er de ikke. Faktisk har mine hunder veldig lyst å hilse som regel, de også.
- Ved hilsing i bånd har ikke hundene mulighet til å utforlde språket sitt fritt, de har ikke mulighet til å trekke seg unna om noe blir ekkelt.
- Det blir fort båndsurr, spesielt for min del som har to hunder. Vikler hundene seg inn i båndene kan situasjonen fort bli intens, fordi hundene ikke kommer seg løs og det kan føre til ubehag og bråk.
- Jeg ønsker ikke at mine hunder skal ha skyhøye forventninger hver gang de ser en annen hund. Når mine hunder er i bånd, skal de drite i andre hunder vi måtte treffe.
- Når jeg går med begge hundene, er det rett og slett skikkelig upraktisk å la de hilse, spesielt kanskje på en trang gate. Det er bare dømt til å bli båndsurr. I tillegg har jeg en skikkelig happy go lucky whippet, så sannsynligheten for at den andre hunden synes hun er "for mye" er ganske stor.
- Du vet egentlig ikke hva slags hund det er du treffer. Hvor mange ganger har du ikke hørt "Å, han er baaare snill!" *GLEFS!*.
- Noen ganger kan man ikke unngå et møte i bånd. Kanskje er en annen hund løs og eier ikke har kontroll, eller man møtes rundt et hjørne slik at du ikke får tid til å gi beskjed, da ønsker jeg at mine hunder ikke har hatt noen dårlige erfaringer med båndmøter fra før, slik at de faktisk takler disse møtene man ikke greier å unngå. 



Jeg får ikke noia om jeg ikke greier å unngå en hilsing, jeg er ikke nervøs for at det skal bli bråk, men kan jeg unngå det, så gjør jeg det. Jeg har tidligere hatt en hund som ikke taklet båndhilsing, hun ble kjempeusikker og aggressiv. Det var en ekstra påkjenning å gå med henne i bånd.

Det er som regel sambo som er ute og lufter hundene, mens jeg er den som går hovedturene med dem. På hovedturene går de som regel løse, med mindre vi går i byen, og da blir hundemøter litt annerledes. Mine hunder får hilse så lenge alle er løse. Siden sambo er mest ute med de i bånd, er det også han som i de fleste tilfeller kommer inn med en oppgitt mine og forteller om en håpløs hundeier han har truffet på.



Sånn som her for en stund siden. Han er ute og lufter og venter på at hundene skal gå på do. En dame kommer i mot han med en rottweiler i bånd. Sambo begynner å rygge bakover med hundene som for å signalisere at han ikke vil hilse, rygger kanskje ti meter mens damen bare følger på med et forventningsfullt uttrykk i øynene. Sambo tenke hun tok hintet, før damen plutselig er helt oppi dem og han sier "Vi vil ikke hilse!" hvorpå hun svarer forfjamset "Åh? Ånei, jeg trodde det...". Og da lurer jeg LITT på hvor de sosiale antennene er, når man ikke oppfatter hintet når folk rygger VEKK fra en. 

Lignende hendelser har skjedd flere ganger. Man må virkelig si i fra i klartekst at man ikke vil hilse, det nytter ikke bare å gi fysiske hint. Klart, de fleste er heldigvis ikke sånn. De fleste vi møter virker en smule mer fornuftige og oppegående. Når jeg går med de i byen for eksempel, så pleier folk å ta et hint når jeg tydelig går i bue eller trekker meg vekk. Jeg får kanskje noen rare blikk, der jeg har en stirre-og-følge-godt-med-schäfer og en hopp-og-sprett-lykkelig-jeg-ELSKER-deg-whippet. Noen ganger virker det litt som om folk tror at bare fordi hundene ser ut som de vil hilse, så er det en invitasjon, uavhengig av hva eier selv sier.

Det artige er at denne påtvunge hilsingen tok seg opp etter at vi fikk Blitz. Da det bare var Nemi så var det ikke så ille. Det hendte noen ganger, men mye sjeldnere. Det er visst mer greit å hilse på en schäfer om det er en liten søt hund der i tillegg, for da må jo schäferen være snill. Det merker jeg forøvrig på tur også, folk er mindre skeptisk til å la sine hunder hilse på mine(når de er løse selvfølgelig) nå som jeg har Blitz kontra når jeg bare gikk med Nemi alene.

Er hundene løse, så må de gjerne hilse, for da går det på hundenes premisser og de kan vise språket sitt til det fulle!



- Hva mener du om hunder med eiere som vil hilse på din i bånd?

10 kommentarer

Yazhi.blogg.no

07.12.2015 kl.10:43

Jeg håper samboeren min og jeg blir hundeeiere snart, og jeg skjønner godt frustrasjonen. Du har absolutt et poeng. Og jeg har ikke tenkt på det på den måten, men med samme grunnlag at hunden ikke får uttrykt seg på riktig måte, også den andre hunden jeg ikke kjenner. Selv om du kanskje vet hvordan din egen hund takler det, er det nødvendigvis ikke sikkert den andre hunden takler det. Jeg merker ofte at hundeeiere ikke klarer å lese hundene sine..

Veldig ofte når jeg har blitt stoppa på gate med hund av andre hundeeiere har jeg kontroll på hunden min, mens den andre hunden står knapt på beina, bjeffer , hopper knurrer og går helt bajas x) Haha! Er ikke gira på å hilse da altså :p

Clickerdog-alt om hund.

07.12.2015 kl.10:58

Yazhi.blogg.no:
Jeg har faktisk opplevd at en person med en stor, utagerende hund som jeg gikk i god bue om, i tillegg til å belønne min egen for å forholde seg rolig, om hundene kunne hilse. Det er ikke sikkert at denne hunden var aggressiv, men jeg setter ikke min hund i en ubehagelig situasjon(hun liker ikke hunder som bjeffer, de er skumle) for at hennes hund skal få hilse. Så jeg ble litt overrasket over at hun spurte og svarte noe som "Eh...nei, det vil jeg ikke".

Yazhi.blogg.no

07.12.2015 kl.11:02

Nei, altså jeg har ikke hatt en hund under mine vinger ennå, og det er nok ikke lett å få en hund med litt kuskus på. Så ikke får å virke litt sånn "haha jeg er bedre hundeeier enn deg" type, men jeg hadde også sagt nei glatt hadde jeg vært bare ørlittegranne usikker. Det er som du sier, du setter jo hunden i en ubehagelig situasjon i værste fall. Men for all del, skader ikke å spørre. Det er værst når de får et "nei beklager" også blir de forbanna x)

Clickerdog-alt om hund.

07.12.2015 kl.11:10

Yazhi.blogg.no:
Det beste er jo at folk faktisk spør, helt klart :) Det er verre med de som ikke spør i det hele tatt. Det artige er jo at mange blir fornærma når en sier nei, hehe. Noen ganger kommer det kommentarer som "stakkars hundene dine som ikke får sosialisere seg!". Mine hunder får plenty av sosialisering, bare ikke i bånd :)

Yazhi.blogg.no

07.12.2015 kl.11:14

Hahaha, ja noen mennesker kan man ikke bli kloke på. når vi får hund blir det mye sosialisering. da den må kunne være med på kollektivt blant annet. heldigvis har vi marka i nærheten, men greit å ha en hund som ikke blir helt bajas av mangel på sosialisering i en storby :p Men som du sier, da sosialisering under gode forhold :p

Prima

07.12.2015 kl.11:16

Jeg hater det, og har faktisk blitt skikkelig sinna noen ganger. Nå har jeg en happy go lucky hund, men jeg hadde før en som ikke var sånn, og det er som du sier- det sitter i en ennå.

Når hunder er løse, blir det mer hilsing, men jeg ser det ann. Svært mange hundeiere har ingen ide om hundespråk.

Mali, Kina & Beate

07.12.2015 kl.12:17

Jeg er veldig enig i det du skriver! Her vi bor nå er det ikke et veldig stort problem og hvis ikke "beklager, vi vil ikke hilse" funker, så funker ofte ignorering. Jeg har også hørt at "Ikke kom nærmere, hunden min har lus!" funker ganske greit, haha :P

Clickerdog-alt om hund.

07.12.2015 kl.14:40

Prima:
Enig med deg i det. Jeg har heldigvis to hunder med godt språk, så jeg lar de hilse om de vil på de hundene vi treffer på tur. Spesielt Nemi, som er voksen, fikser seg selv. Hun er nesten aldri i bråk og holder seg unna hunder som er usikre/sinte, hun leser de på lang avstand og vurderer om det er noen som er verdt å hilse på eller ikke og hun tar dempende signaler med en gang. Blitz er ung enda, men jeg ser hun begynner å lese andre hunder ganske bra nå, så da stoler jeg litt mer på at hun vurderer mer selv hvilke hunder hun skal holde seg unna.

Clickerdog-alt om hund.

07.12.2015 kl.14:42

Mali, Kina & Beate:
Ja, man kan alltids dra lus-kortet, men etter min mening burde det være helt unødvendig. Hvorfor gjelder ikke folkeskikk blant hundefolk liksom? Det er jo normalt å spørre. Og spør folk, så kan jeg si nei, i stedet for å bli litt gretten når jeg selv må poengtere at vi ikke vil hilse.

Elin Slåen

07.12.2015 kl.18:35

Enig med du! Jeg lar aldri mine hilse på andre hunder i bånd, mens om du sier- noen ganger oppstår det situasjoner man ikke har kontroll på. Men, mine er heldigvis snille, men de tar igjen hvis den andre er dust (de biter aldri, men kan brumme og sette snuten i de for å poengtere). Synd for de som ikke har kontoroll på sin hund (selv om det er jeg som får skylden fordi mine hunder er størst).

Skriv en ny kommentar

Norske blogger

Snus i bloggen

Info





hits